SPORTBEGELEIDING 'SPORT'
+ Wat houdt de richting in?
Een algemeen vormende richting zowel gericht op het doorstromen naar het hoger onderwijs als op het behalen van een beroepskwalificatie.
In deze richting wordt naast de algemene vorming vooral gewerkt in een sportcontext. De klemtoon ligt op wetenschappen, psychologie en agogiek en op de sportvakken. Daarnaast zijn er nog algemene vakken.
Je krijgt per week 9 uur sport en 3 uur sport- en spelbegeleiding naast een pakket van 3 uur (bewegings)wetenschappen.
+ Voor wie?
Leerling met belangstelling en aanleg voor:
verschillende sporten;
bewegingswetenschappen;
Leerling met interesse voor sport in al haar facetten:
begeleiden van bewegingsactiviteiten;
zelf sporten op gevorderd niveau.
Leerling met sterke sociale vaardigheden.
+ Lessentabel
+ Leerlingprofiel
Het is nodig dat je...
Interesse heb tot leren binnen een sportcontext;
een basiskennis, sportieve vaardigheden en attitudes bezit die je verder wil uitdiepen door meer theoretische inzichten te verwerven;
geboeid bent door bewegingswetenschappen en aspecten van psychologie in een sportcontext;
vaardigheden wil ontwikkelen om een groep te begeleiden in sport- en spelactiviteiten.
+ Krachtlijnen van de richting
Een theoretisch-praktische richting in de dubbele finaliteit (doorstroming én arbeidsgericht).
Focus op:
inzichten in anatomie, fysiologie, chemie, bewegingswetenschappen en psychologie en dit in een sportcontext;
ontwerpen en begeleiden van sport- en spelactiviteiten voor verschillende doelgroepen;
motorische basisvaardigheden, tactische en technische vaardigheden uitvoeren.
sporten op gevorderd niveau in verschillende bewegingsdomeinen;
een gezonde, veilige en actieve levensstijl ontwikkelen.
Behalen van beroepskwalificatie Sport- en spelleider
+ Richtingspecifieke vakken
De meest logische vooropleiding
Tweede graad
Sport D&A finaliteit
Sportwetenschappen D finaliteit
vanuit andere domeinen in D en D&A finaliteit
Basisvaardigheden 5de jaar
ATLETIEK EN AANVERWANTE VORMEN
Werpen: een tennisbal 15m ver kunnen werpen met een slagworp en een fietsband of voetbal 12m ver kunnen slingeren
Kracht beenspieren: 30 squats en 30 skippings na mekaar kunnen uitvoeren
Rompstabiliteit: zijwaarts planken 30 seconden kunnen aanhouden
Kracht buikspieren: 30 keer zijwaartse crunches kunnen uitvoeren
Lopen: 12 min tempo kunnen lopen aan 12km/u
Fietsen: op de openbare weg kunnen fietsen met een mountainbike (en kunnen schakelen)
DOEL- EN TERUGSLAGSPELEN
basketbal: de bal kunnen dribbelen zonder de hele tijd naar de bal te kijken en kunnen afwerken via lay-up zonder loopfouten
handbal: een toegeworpen bal vlot kunnen vangen en met een krachtige gerichte bovenhandse slagworp kunnen doelen
voetbal: een rustige lage pas kunnen controleren en vlot met binnenkant voet over de grond kunnen doorspelen naar een ploegmaat
volleybal: inschatten van de balbaan. Correcte verplaatsing in functie van de bal.
volleybal: bovenhandse toets techniek kunnen uitvoeren
badminton: in staat zijn om een toegespeeld pluimpje bovenhands en onderhands terug te kunnen slaan
tafeltennis: in staat zijn een correcte opslag te spelen en een toegespeelde bal zowel in forehand als backhand terug te spelen
GYMNASTIEK EN AANVERWANTE VORMEN
kunnen opwerpen naar handenstand tegen de muur en zelfstandig in evenwicht blijven staan
radslag en voorwaarts rollen kunnen uitvoeren
hazensprongen vlot kunnen uitvoeren, steunsprongen kunnen en durven uitvoeren
belangrijke basis fysieke factoren: vormspanning (core stability), lenigheid en beweeglijkheid van polsen, schouders, heupen; sprong- en armkracht, evenwicht en coördinatie
belangrijke vaardigheden: steunen, springen, rollen, landen, zwaaien
RITMISCHE VORMING EN DANS
het ritme van de muziek (traag en snel) herkennen
op het ritme van de muziek (traag en snel) je kunnen verplaatsen gedurende 1 minuut
de 8-tijden structuur van de muziek herkennen en luidop kunnen meetellen
op de gevraagde tel in een muzikale zin een opgegeven beweging kunnen uitvoeren
rope skipping gedurende een muzieknummer volhouden + kunnen versnellen en vertragen
rope skipping tricks (side swing, side straddle, forward straddle, criss cross, regular 360, double under, …)
4 x 8 tijden zelf kunnen creëren
zelf een opwarming kunnen geven na een demonstratie
belangrijke basisfysieke factoren: lenigheid van schouders, polsen, armen en benen, gevoel voor ritme en afwerking.
FITNESS
20 minuten kunnen lopen (meisjes: gemiddelde snelheid 10 km/u - jongens: gemiddelde snelheid 11 km/u).
20 minuten kunnen fietsen (120 rpm / 160 watt).
core stability: gedurende 1’30” planken, gedurende 1’30” side plank (zowel links als rechts) en 50 sit ups uitvoeren zonder stoppen.
armspieren: 30 push ups zonder stoppen, 20 triceps dips zonder stoppen en 8 pull ups kunnen uitvoeren.
beenspieren: 30 bulgarian splits zonder stoppen (zowel links als rechts) en gedurende 2’ wall sit.
borst-, schouder- en armspieren: 50 mountain climbers en 50 shoulder taps uitvoeren zonder te stoppen.
ZWEMMEN
Uithouding: In 15min 26/28 lengtes (meisjes/jongens) kunnen zwemmen, zonder stoppen en met correcte keerpunten (schoolslag of borstcrawl)
Beheersing techniek schoolslag
Beheersing techniek borstcrawl
Schoolslag: Correcte techniek van keerpunt en startduik kunnen toepassen
I.f.v. keerpunt borstcrawl en rugcrawl: Een koprol voorwaarts kunnen maken onder water
I.f.v. reddend zwemmen: Naar de bodem kunnen duiken en de bodem tikken met de handen (min. 3m diep)
I.f.v. reddend zwemmen - bevrijdingstechnieken: 3 min kunnen watertrappelen
Van een startblok kunnen duiken
Snelheid schoolslag: 50m (2 lengtes) kunnen zwemmen in een tijd onder de 54/50sec (meisjes/jongens)
Snelheid borstcrawl: 50m (2 lengtes) kunnen zwemmen in een tijd onder de 49/45sec (meisjes/jongens)
I.f.v. rugcrawl: In ruglig, met en zonder plank in de handen, 2 lengtes kunnen zwemmen zonder stoppen
Competenties derde graad
Je kan grotere leerstofgehelen verwerken en verwerft wetenschappelijk inzicht.
Je verwerft technisch-tactische vaardigheden in uiteenlopende sporten op gevorderd niveau.
Je ontwikkelt sociale en relationele vaardigheden en attitudes.
Je bent bereid tot groeien in zelfstandig en samenwerkend leren.
Je bezit een goede lichamelijke conditie.
Organisatie van de lessen
Wekelijks vaste uren sportonderwijs in de verschillende bewegingsdomeinen:
Interactieve sporten
Individuele sporten
Ritmisch expressieve sporten
Eenmalige bewegingsactiviteiten onder de vorm van een project.
Meerdaagse bewegingsactiviteiten onder de vorm van sportstages.
Werkplekleren bij verschillende doelgroepen met als doel de beroepsgerichte competenties te verwerven.
Wat kan ik hierna doen?
Na de derde graad kan je kiezen voor het Hoger Onderwijs.
Opleidingen die het meest aansluiten bij deze studierichting zijn richtingen in de paramedische sector; onderwijs en uniformberoepen.
Professionele Bacheloropleidingen in het domein sport en bewegen, Gezondheidszorg of Onderwijs:
assistent in de psychologie, maatschappelijk werk, sociaal werk, toegepaste psychologie, gezinswetenschappen, medische beeldvorming,
ergotherapie, orthopedagogie, podologie, verpleegkunde, voedings- en dieetkunde
Onderwijs: leraar secundair onderwijs (met als vakken LO, bewegingsrecreatie, biologie…), kleuter- en basisonderwijs
maatschappelijke veiligheid
Secundair volwassenenonderwijs (meestal avond- en/of weekendonderwijs);
Intercultureel werk, Jeugd- en gehandicaptenzorg;
Opleidingen bij Sport Vlaanderen: bewegingsanimator, begeleider van sporters met een handicap, begeleider van sportende senioren, duiker-redder, hoger redder, initiator (verschillende sporten), jogbegeleider, organiseren van recreatieve sportactiviteiten, trainer (verschillende sporten), sportfunctionaris, zwembadcoördinator;
Syntra-opleidingen (Let op: niet alle opleidingen worden jaarlijks ingericht.): beroepsruiter, gezondheidscoach, manegehouder, uitbater fitnesscentrum, orthopedie-schoentechnicus, sportverzorger, zelfstandig instructeur paardrijden.
Uitdagingen
Wij verwachten van jou dat je een positieve keuze maakt vanuit een sterke motivatie voor de sport en een brede interesse voor alles in de context van sport.
Sportbegeleiding is geen …
zwakkere richting, (let op voor ondoordachte clausulering in het B-attest);
richting waar je niet moet studeren;
richting waar je terecht kan, als je slechts uitblinkt in één welbepaalde sport;
richting waar we enkel uit zijn op sportprestaties
Bij instromen in het midden van het schooljaar wordt gevraagd bepaalde leerstof in te halen om zo de kans tot slagen te vergroten.
Besef goed dat ook volgende kenmerken jouw motivatie op de proef kunnen stellen…
de combinatie van en omschakeling tussen sport en studie;
de verscheidenheid aan sportvakken;
(recidiverende) blessures, vermoeidheid;
extra inspanningen voor sport buiten de uren leveren.
Sportstages
5 SPORTBEGELEIDING
Deelname aan sportstage met Outsider coast.
Centraal staan: Teambuilding, water- en strandsporten
Deelname is verplicht.
6 SPORTBEGELEIDING
Deelname aan wintersportstage.
Keuze tussen skiën en snowboard in niveaugroepen met theortische ondersteuning.
Deelname is verplicht.
© Copyright Don Bosco Groot-Bijgaarden | privacybeleid